5 starka anledningar till att börja träna!

Hej på er!

Visste du att du får massa positiva effekter omedelbart när du börjar träna efter ett uppehåll eller om det är första gången. Träning är en färskvara och ju mer regelbunden den är desto större blir hälsoeffekterna.

Att man blir glad av träning är nog den bästa bonusen tycker jag! De allra flesta som tränar har i alla fall på något sätt upplevt ett endorfinpåslag under eller efter ett träningspass. Förutom att man bli fylld av endorfiner, namnet kommer från grekiskan och kan översättas med ”eget morfin” ger den energi och du blir effektivare i vardagen. Det är min största morot till träning all energi det ger mig.

 

Detta händer ganska omedelbart i kroppen när du börjar träna eller efter ett längre uppehåll:

1.Energiförbrukningen ökar väldigt snabbt när man börjar träna. Efter bara 4 veckor kan regelbunden träning (3-4 ggr per vecka) kan din maximala förbränning öka med över 30 %.

2.Ditt blodtryck sjunker till under det normala vid vila.

3.Dina blodfetts värden förbättras direkt efter ett avslutat träningspass. Effekten kan hålla i sig upp till ett dygn.

4.Musklerna stärks, bara efter en veckas träning ökar andelen mer uthålliga muskelfibrer.

5. Bättre kondition.På längre sikt ökar antalet kapilllärer och du får lättare att andas eftersom musklerna blir bättre på att ta upp syre.

 

Tips på kom i gång pass!

Ta en rask promenad i 45 minuter gärna ombytt så du kan svettas. Lägg på tåhävningar i en trappa efter promenaden. 3 ggr 20 stycken.

Testa ett pass på något gym. De flesta gym erbjuder prova på tillfällen.

Följ med en kompis till gymmet som redan är igång.

Lätt jogg 500 meter. Promenera 500 meter. Upprepa under en halvtimme.

Utegym. Finns tydliga instruktioner och bilder.

Boka in en PT som hjälper dig med ett upplägg.

 

Vänta inte utan bara kör. Lycka till!

Therese

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras