Rumpövning och balanskontroll

Hej på er!

Här kommer en av mina favoritövningar med gummiband. Den är enkel men supereffektiv för att koppla in rumpan ute, efter promenaden, löpturen, hemma gympan eller i gymmet mellan andra övningar.

Stark rumpa avlasta knän och höfter. Syfte: stärker upp baksida lår, rumpa, höfter och bål. Man får även bra balansövning om man bara tar lite mindre hjälp av händerna.

 

 

Utförande

1.Placera bandet under foten.

2.Händerna är placerade under axlarna och bålen är spänd.

3.Pressa benet som har bandet rakt bakåt, uppåt och fokusera på att jobba med baksida lår och rumpa.

4.Kom långsamt tillbaka och dra upp knäet.

5.Ha avslappnad nacke och blicken neråt. Starka skuldror.

Jobba 15 kickar på varje ben. Upprepa 3 varv.

 

 

 

Grym klient

Tur att min vän, modell och PT klient Lotta har så snygg outfit så man kan zooma in.

Tänk på att inte få en ”sittande” känsla i ståbenet. Det jobbar ju aktivt under hela övningen. Så bränner det även i ståbenet har du hittat övningen fint.

Tips

Om du vill göra övningen lättare jobba utan gummiband.

Vill du göra den lite tyngre kom upp på tå när du sparkar bakåt, undvik bara att höften roterar uppåt.

/Therese

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras