Gör ryggresning-slipp ryggont och trött rygg

 

Hej på er!

Denna övning är grym. Det är en sådan jag skulle vilja ”dela ut på stan”. Det är så ofta jag ser folk (inklusive mig själv när jag är stressad) gå lite framåtlutade. Då fäller vi i höften och får en onödig belastning i ländryggen. Vi blir också trötta och spänner nacken i onödan vilket ger huvudvärk och trötthet.

Denna övning stärker hela din rygg och hade vi inte denna ryggresarmuskel eller M.Erector Spinae så skulle vi alla gå med pannan nere mot knäna!

 

2.Aktivera musklerna i ryggslutet och lyft överkroppen från golvet. Låt fötterna och benen ligga kvar mot träningsmattan.

Håll kvar i det upplyfta läget 2-3 sekunder och återgå till startpositionen. Spänn magstödet hela tiden och titta rakt ned i golvet för att hålla nacken rak under hela utförandet.

Jobba 3 ggr 15. Denna kan man göra 3-4 ggr i veckan.

Tips! Är det första gången kan du avlasta och göra den lättare genom att på vägen upp hjälpa till att lyfta ryggen och skjuta ifrån med händerna placerade i axelhöjd.

/Therese

 

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras