Rodd är en fantastisk övning för bättre hållning

Hej på er!

Musklerna i ryggen försvagas snabbare än de i framsidan av kroppen. Därför är det viktigt att träna baksidan – för att minska risken för en framåtsjunken hållning och smärta i rygg och nacke.

Med åldern sjunker vi nästan per automatik framåt, vilket dels beror på att ryggens diskar sjunker ihop, dels på att ryggmusklerna försvagas. Genom träning med motstånd hjälper vi kroppen att bibehålla en stark och bra hållning

Jag älskar rodd övningar. Det borde ingå i allas program. Det känner mina PT klienter till, de kommer inte undan den övningen!

Rodd kan göras på massa olika sätt. Denna är min favorit då du även får balansträning, bålträning och en härlig aktivitet i axlar och bröstrygg.

 

 

Gör så här:

1. Stå med en fot på gummibandet (eller bägge fötterna på gummibandet) med rak rygg och fäll fram från höften. Lyft upp bakre foten. Håll gummibandet i händerna framför kroppen.

2. Dra armbågarna uppåt och åt sidan med ryggmusklerna och neutral nacke.

3. Sikta med händerna mot midjan samtidigt som du pressar ihop skulderbladen. Tänk att skulderbladen ska pressas ihop mot varandra.

4. Håll kvar 1-3 sekunder, pressa ihop skulderbladen och jobba aktivt med ryggmusklerna. Återgå sedan till startpositionen. Tänk på att hålla axlarna sänkta under hela övningen och att alltid spänna magmusklerna som stöd.

5. Om du vet med dig att du svankar är det toppen att jobba med lyft häl som på bilden.
6. Glöm inte att bromsa på vägen ner.
Upprepa 3 ggr 15.
Lycka till!
Therese

 

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras