Det finns inga genvägar till en stark kropp

Hej på er!

Idag under passet slog det mig varför träningen känns så viktig för mig just nu. Jag är verkligen en periodare. Då menar jag i vilka aktiviteter jag gör.

På våren och sommaren blir det mycket löpning. Hösten mera instruktörsledda pass och på vintern styrka.

Jag tycker egentligen det är mycket lättare att sticka ut och springa än att ta mig in i gymmet. Kan ju ha att göra med att jag jobbar i gymmet  hela dagarna. Men jag släpar ut många pt klienter också.

Ok vad var det nu som slog mig under passet?

Det är mitt enda sätt att själv påverka hur jag mår. Hur min kropp mår. Min kropp är mitt tempel.

Det finns inga genvägar till en stark och hållbar kropp. Det är bara att ta sig i kragen och träna. Man ångrar aldrig ett träningspass.

Tänk om man kunde förmedla denna känsla, att vi själva har makten att göra i stort sett vad vi vill med våran kropp. Träningen är ett fantastiskt redskap, ja den bästa medicinen i världen enligt mig både för kropp och själ.

 

 

Som höggravid snart i vecka 36 kan man känna sig tung, orörlig, trött pga sömnlösa nätter och allmänt otymplig. När jag kört mitt morgonpass på gymmet mår jag som allra bäst. Jag känner mig nästintill oövervinnerlig.

Positiva effekter efter dagens 45 minuters pass

Piggare

Ryggen känns inte lika trött som före passet

Känner mig stark

Huvudvärken som bortblåst

Gladare och mindre stressad

Stolt

 

Den största skillnaden med min träning nu är att jag jobbar mycket mer i maskiner och bara de övningar som känns bra. Det är väldigt individuellt hur ma tränar som gravid. Passen är också kortare.

Viktigt att lyssna på kroppen såklart, men också våga pressa sig lite. Varför inte ta hjälp av en duktig personlig tränare? Så du belastar rätt och jobbar med fin teknik.

Kommer lägga upp hur ett styrkepass i maskiner kan se ut. Håll utkik!

/Therese

 

 

 

 

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras