Stretcha baksida lår och prestera bättre

Hej på er!

Många av oss stretchar framsida lår men det är lätt glömma baksida lår. Det är viktigt att tänka på lårens baksida för att få balans mellan fram och baksida. Många skador uppstår just på grund av obalans mellan främre och bakre lårmusklerna.

Musklerna på baksida lår (hamstrings) upplevs ofta som strama. Precis som för framsida lår beror detta på att musklerna för det mesta får arbeta i ett förkortat läge.

Många sprinters eller cyklister, är som mest aktiva när du trycker ifrån explosivt eller när du cyklar och trampar ned pedalerna, men även till viss del på vägen upp igen. Musklerna har som funktion att böja i knäleden och sträcka i höftleden.

 

 

Gör så här

1.Lägg upp benet på ett lagom högt stöd. En sten, en parkbänk eller liknade

2.Fäll kroppen långsamt framåt, tills det drar i lårens baksida. Tänk på att hålla ryggen rak och svanka inte.

3.Håll 30 sekunder med 2 -3 statiska motarbeten följt av nya ytterlägen/skjuta bak med rumpan och avslutande rätning/extension av knäleden.
– Sträva efter en perfekt hållning med bibehållen svank och ingen kutrygg. Det ska kännas ordentligt på lårets baksida och ner bakom knäleden.

Stel baksida lår kan vara en anledning till ländryggsbesvär. Jag har stött på både fall där vi har jobbat med rörlighet i baksida lår och smärtan i till exempel ryggen har försvunnit, och fall där orsaken till smärtan varit någon annan.

 

/Therese

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras