Armhävning-superövning

Hej på er!

Kan du göra armhävningar? Kan du göra riktiga armhävningar? Jag tror att alla kan lära sig göra en bra, korrekt, djup armhävning. Vi blir starkare i bröstet, bålen, axlarna och armarna. Ja i hela kroppen! Armhävningar är en helkroppsövning, men det är det många som glömmer bort.

Varför du ska gå hela vägen ner till golvet med bröstet? Det är dels för att du blir starkare om du går längre ner och ökar rörelseomfånget i övningen samt att du förbättrar rörligheten i axlarna och bröstet. Det är också för att du ska göra armhävningen mätbar och upprepningsbar.

 

Utförande:

1.Placera händerna under axlarna och slappna av i nacken.

Fokusera på: spänn bålen genom att suga in naveln och dra in svansen mellan benen.

 

2. Kom långsamt djupt ner och försök ha en neutral rygg. Spänn bålen och ha en lätt anspänning i skulderbladen. Pressa dig tillbaka upp igen utan att orma dig upp eller på annat sätt bryta din raka form.

Syfte: styrka i bröst och triceps samt bålstabilitet.

Igenom övningen skall bröstryggen inte vara krum och inte för stor svank.

Tyngre

Lägg på motstånd. Jag lade in motsånd i form av postures minigym.  https://www.swedishposture.se/produkt/posture-mini-gym/

Lättare

Gör armhävningen upphöjd istället för att gå ner på knä. Kom upp genom att göra dem i motlut ex. parkbänk eller step up bräda. Ju högre desto lättare. Så fort du går ner på knä så tappar du halva övningen. Bålen behöver inte jobba alls på samma sätt.

Var det längesen du gjorde en armhävning eller har du kanske aldrig gjort någon? Då kan det vara bra att börja från början och prova dig fram för att hitta rätt nivå för dig.

Utförande mot vägg

Det lättaste är att börja stående mot en vägg, tänk dig att du spänner hela kroppen och lutar dig framåt och tar i väggen med dina händer. Kroppen ska vara rak som en planka och för att få den att bli en planka så måste du spänna magen och hela bålen, även rumpan.

Luta dig nu mot väggen genom att böja armarna och bromsa rörelsen när du har näsan mot väggen.
Pressa dig upp till raka armar igen och håll i din kropp så att det är spikrak.

Tips! Lägg på en eller flera armhävningar efter löpturen, promenaden eller framför nyhetsmorgon.

Lycka till!

Therese

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras