Tips på att snabbt förbättra hållningen!

Hur får jag bättre hållning?

För många handlar det att komma ihåg att sträcka på sig. Dålig hållning kan ha många orsaker, som exempelvis ett stillasittande jobb som lett till försvagade muskler i axlar och bröstrygg.

Eller en övertränad bröstmuskulatur som drar axlarna framåt.Genom att förbättra hållningen förebygger du både, ryggproblem, nackont, huvudvärk och många andra negativa effekter.

 

Det är lätt att tänka på hållningen ståendes men många glömmer att tänka på att aktivera musklerna sittandes på stol eller på huk.

Har du haft dålig hållning under lång tid har kroppen vant sig och måste på nytt lära sig att använda rätt muskler. Du behöver således börja med att tala om för kroppen hur en bra hållning faktiskt ser ut.

Stå gärna framför en spegel

  • Börja med att ställa dig höft brett isär.
  • Tårna ska peka rakt framåt, armarna ska hänga längs sidorna och benen ska vara raka.
  • Spänn sedan de djupa magmusklerna, sug in naveln mot ryggraden.
  • Räta på ryggen så att du känner att kotorna faller på plats.
  • Svanka inte!
  • Gör därefter en axelrullning bakåt och kläm ihop skulderbladen.
  • Vrid samtidigt armarna så att tummarna pekar rakt fram.
  • Halsen och nacken ska sträckas ut och skulderbladen sträva inåt, mot varandra.
  • Tänk dig att någon drar dig i öronen uppåt och förlänger du en lodrät linje som går från fotknölarna ända upp till hjässan.
  • Skjut fram bröstet en aning, håll hakan parallellt med golvet och lyft blicken.

 

Tänk på att detta är en påminnelse för att få en bättre hållning. Du behöver också jobba med styrkan. Rygglyft är en super övning. Gillar även att jobba med gummiband som i denna övning https://therese-westerdahl.sporthalsa.se/2016/03/17/13522/

Lycka till!

Therese

 

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras