Förbättra hållningen med dessa 2 enkla övningar

Hej på er!

Jag älskar övningar som är enkla, utan redskap och som förbättrar hållningen och ger kärlek till ryggraden. Ja, kärlek det är precis vad rotationer gör. Dessa 2 övningar är suveräna att göra om du sitter mycket en dag.

De flesta av oss tillbringar några timmar per dag framför dator, iPad, telefon eller kanske i bilen bakom ratten.

Eller kanske jobbar vi framför en skärm i reception, som butiksbiträde, frisör, cykelbud, kock, sömmerska, florist eller tillbringar många timmar i möten i mindre bra stolar? I alla dessa yrken gör vi rörelser, statiska eller i rörelse som gör att vi omedvetet roterar axlarna framåt. Vi blir korta i bröstmusklerna och får en rundad rygg och framåt roterade axlar. Risken för ”gamnacke” ökar. Som tur är kan vi motverka detta!

 

 

Rotation med fokus på  att förlänga bröstmusklerna

1.Sätt händerna i nacken med magstödet på

.2.Pressa armbågarna bakåt och rotera åt ett håll.

3.Försök att behåll armbågarna utåt, bakåt även i rotation.

4.Tänk på att hålla höften låst och förläng ryggen i rotationen.

 

 

Rotation med fokus på att pressa ihop skulderbladen

1.Sträck armarna rakt upp ovanför huvudet.

2. Sänk axlarna och pressa armarna bakåt.

3.Tänk att skulderbladen ska rotera bakåt ihop.

3.Rotera överkroppen samtidigt som du låser höften.

Upprepa dessa 2-3 ggr per dag och du kommer garanterat känn att du får en bättre hållning och ökad blodcirkulation.

 

Lycka till!

/Therese

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras