GRYMT BRA ATT SITTA PÅ HUK FÖR TRÖTT RYGG

Har du någon gång varit trött i ländryggen? Kanske kommer det en molande ryggvärk när du suttit eller promenerat länge? Eller har du ett stillasittande jobb? Då är denna övning super bra för dig. Att sitta på huk har väldigt många hälsofördelar. Det finns ju såklart massa bra rörlighetsövningar, men denna djupa squat är så effektiv och är därför en favorit, helt enkelt sitta på huk.

Jag passar på att få in lite rörlighet på mina promenader med barnvagn och vovve. Denna övning hjälper mig att hålla mig rörlig i vardagliga situationer. Jag är också lite extra trött i ländryggen efter graviditeten så den behövs verkligen. Rörelsen minimerar också skaderisken vid styrketräning och annan typ av träning. Den öppnar upp höft och ländrygg så man underhåller en bra rörlighet.

Den bör känns i ljumskar, kring höfter, bröstrygg, knän, fotleder och vrister.

Lägg gärna på en rotation för att öppna upp bröstet och förstärka rotation i ländryggen.

Utförande

-Placera fötterna höftbrett isär.

-Vrid ut fötterna lite grann.

-Sjunk ned med höften med hälarna i marken.

-Placera armbågarna på insidan av dina knän.

-Pressa isär knäna lite.

-Stanna i denna position i ca 30 sekunder.

-Upprepa den gärna 3-4 ggr.

Det är också bra att fördela vikten från sida till sida och fokusera på att bibehålla en fin hållning. Glöm inte att bröstkorgen ska sträva uppåt mot himlen. Pressa knäna lite extra utåt när du rör dig.

Lättare: håll i dig när du sätter dig ner. Har du svårt att ha kvar hälarna i marken, rulla ihop en handduk och lägg under hälarna.

Svårare: håll i ett gummiband eller en handduk samtidigt som du jobbar med armarna upp och ner ovanför huvudet. Försök ha bandet spänt. Eller sitt lite längre och lyssna på en podd eller ljudbok.

Får lite hjälp med dagens blogginlägg av Chanel. Kanske testar du den redan idag?

Hoppas du får en fin dag! /Therese

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras