Tips för att komma igång med löpningen-skadefri

Hej på er!

Nu när våren kommit och solen skiner är det många som blir sugna på att sticka ut och springa. Det är lätt hänt att man tar i lite för mycket och vill starta där man slutade, där man var innan vintern kom.

Många håller igång med löpning och styrka hela vinterhalvåret, men många jag träffar har tränat inne under vintern och inte sprungit på några eller flera månader. Eller kanske vill man börja springa för första gången. Då är det bra att skynda långsamt.

Här kommer lite tips som kan underlätta för att hålla dig skadefri!

 

 

Skynda långsamt

Låt de 5 första jogging turerna vara sköna. Lägg gärna tempot på en prat nivå.

Varva

Om det var över flera månader sedan du sprang så varva gång med löpning. 5 minuters snabb gång, 3 minuters jogg. Trappa långsamt upp.

Uppvärmning

Du presterar bättre under passet och risken för att skada sig är mindre. Här kan du läsa mer om uppvärmning! https://therese-westerdahl.sporthalsa.se/2018/05/11/varfor-varma-upp-innan-traning/

Stretch 

Stretcha lår, vader och sätesmuskeln för att förebygga överbelastningsskador och korta, strama muskler.

Smärta

Glöm inte var vaksam för eventuell smärta som kan komma smygandes. Smärta i knä, höft och säte? Om smärta uppkommer sök hjälp av någon kunnig. Mycket går att få bort med anpassad stretch, fasciabehandling och rätt typ av övningar.

Variation

Hitta på olika svängar utomhus. Backiga, korta, långa, snabba, långsamma eller i skogen där det är mjukare underlag.

Stryka

Styrke anpassade övningar för att kunna fortsätta springa skadefri.

 

Vad är dina bästa tips för att hålla igång löpningen skadefri?

/Therese

 

 

 

 

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras