Få bättre balans och bli rörligare med funktionella övningar!

Våra kroppar är gjorda för att röra sig, rotera ryggraden, böja på benen och lyfta saker. Om vi inte gör dessa rörelser kan vi bli stela, få ont i ryggen, dålig balans som i sin tur kan göra att vi ramlar och slår oss. Detta kan vi förebygga med funktionella övningar. Mina favoritövningar är de rörelser som gör oss smidigare, ger oss bättre balans, gör oss starkare och rörligare! Får dessutom hjärna jobba med koordinationen blir rörelsen ännu mer utmanande. Här är en av många funktionella övningar jag gör med mina klienter dagligen! 

Våra kroppar är gjorda för att röra sig, rotera ryggraden, böja på benen och lyfta saker. Om vi inte gör dessa rörelser kan vi bli stela, få ont i ryggen, dålig balans som i sin tur kan göra att vi ramlar och slår oss. Detta kan vi förebygga med funktionella övningar. Mina favoritövningar är de rörelser som gör oss smidigare, ger oss bättre balans, gör oss starkare och rörligare! Får dessutom hjärna jobba med koordinationen blir rörelsen ännu mer utmanande. Här är en av många funktionella övningar jag gör med mina klienter dagligen! 
sites/default/files/image_148.jpgSå gör du: Spänn magen, böj ordentligt på benen. Ryggen är rak. Se till att tårna och knäna pekar åt samma håll. Låt hanteln hänga rakt ner. Jobba med benen när du reser dig upp. sites/default/files/image_158.jpgKom upp på ett ben. Stark mage och rygg, pressa hanteln upp i luften (sug in naveln mot ryggraden samtidigt). Håll 2-3 sekunder. Sätt i båda fötterna, hanteln mot bröstet, rotera kroppen och låt fötterna följa med. Kom sakta ner. Jobba 3 ggr 12 på varje sida. Det går även fint att jobba utan hantel eller till en början ha tån i istället för att lyfta benet. Men kom ihåg: när du lyfter ett ben jobbar magmusklerna fint!       

Foto: Mats Larsson

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras