Höftlyft-viktig övning i ditt träningsprogram

Hej på er!

Idag tänkte jag tipsa om en riktigt bra basövning som alla borde göra.

Höftlyft kan kännas ordentligt om man gör den på rätt sätt, och övningen kommer att bli en viktig övning i ditt träningsprogram.

 

 

Höftlyft är en grym övning som aktiverar rumpa och den ger bra resultat snabbt. Tack vare en full kinetisk kedja där du har fötterna i golvet får du bra kontakt med muskelgrupperna.

Höftlyft aktiverar rumpa, ländrygg och baklår, vilket de allra flesta behöver stärka. Du får en bättre hållning och övningen motverkar skador i knän, höft och rygg.

En stark rumpa kommer att göra dig starkare i andra övningar, som t.ex. knäböj, utfall och marklyft.

Känns dina knäböj ostadiga,svajiga eller knäna faller in så är det precis höftlyften som du behöver göra mera av! En stark rumpa är också en av hemligheterna för att bli snabbare och starkare löpare eller cyklist.

 

Utförande

1.Ligg på rygg med fötterna en bit från rumpan. För vikten till hälarna och skopa bäckenet, så att mellanrummet mellan ländryggen och golvet minskar och du känner hur du får kontakt med magen.

2.Pressa upp höften så kroppen bildar en rak linje mellan knän, höft och axlar. Stanna i ytterläget och känn hur du har kontakt med rumpan.

3.Kom långsamt ner igen så du bromsar neråt, och upprepa.

 

Man kan göra den tyngre på olika sätt

Viktplatta på höften

Gummiband runt knäet

Sätta fötterna på en stepbräda

Göra lyften på en pilatesboll

 

Lycka till!

Therese

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras